مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

آشنائی با نور ، و پدیده دیدن اجسام۲ :

تضاد سردی و گرمی :

انسان با مشاهدهی رنگها درجه حرارت را تشخیص میدهد. تجربه ثابت کرده که انسان میتواند به وسیله احساسش تا هفت درجه گرما یا سرما را حس کند. هر وقت که با رنگ آبی و یا سبز مواجه شود احساس سردی و موقعی که قرمز یا نارنجی را میبیند گرما را حس کند. بنابراین معلوم میشود که سبز و آبی حرارت را پایین میآورند و قرمز و نارنجی گرما را بیشتر میکنند و محرک هستند.احساس تضاد سردی و گرمی یا به عبارت دیگر سرما و گرما بستگی به عوامل درونی و ذهنی دارد. حتی خاصیت سردی و گرمی رنگها برای درمان برخی بیماریها و بیمارستانها مورد استفاده قرار میگیرد و نتیجهی خوبی داده است. نارنجی و قرمز در مقابل آبی و سبز قطب متقابل سرد و گرم و تضاد شدید ایجاد میکند. قرمز و نارنجی وقتی در مجاور هم قرار میگیرند بالاترین درجهی گرما را نمایش میدهند و سبز و آبی در کنار هم سردترین رنگها هستند.

 آشنایی با رنگهای ترکیبی :

رنگ های ترکیبی با مخلوط کردن دو رنگ ساده با یکدیگر ساخته می شوند و یا به روش دیگر که معادل همین روش عملکرد میباشد ابتدا رنگ کردن پارچه با یک رنگ ساده و سپس با رنگ ساده دیگر می باشد . این رنگها پیوستگی خاصی با یکدیگر دارند که این پیوستگی ارتباط با قسمت مواد تشکیل دهنده خواهد داشت . از رنگ های آبی ،قرمز و زرد رنگ های زیتونی ،قرمز و خاکستری مایل به سبز ساخته می شود . از رنگ های آبی ،قرمز و قهوه ای ،رنگهای زیتونی از درجه روشن تا تیره ساخته شده و با استفاده از درجه رنگ قرمز بیشتر خاکستری های مایل به ارغوانی و بنفش کمرنگ تشکیل می شوند .

 

رنگ های خنثی :

رنگ های خنثی ، شامل رنگ هایی است که از ترکیب رنگ های سرد و گرم و یا انواع خاکستری ها ، سیاه و سفید تشکیل شده است . ما می توانیم هر رنگی را با  سفید، سیاه و خاکستری ترکیب کنیم . یا بهتر است بگوئیم علاوه بر سه رنگ فوق می توان هر رنگی را با رنگ دیگری ترکیب کرد و در نتیجه امکانات بی شماری را می توان از ترکیب رنگ ها به دست آورد          

تاریخچه رنگرزی در جهان  :

تاریخ رنگرزی به طور دقیق مشخص نیست (ولی عقیده بر این است که انسانهای اولیه «پس از تهیه لباس» از خاکهای رنگین یا عصاره گیاهان و میوهها موادی به دست آوردند و جامهها را با آن رنگ کردند. به این ترتیب لباس رنگی مخصوصی برای فرمانروایان درست شد و هنر رنگرزی نیز در خدمت بشر قرار گرفت) عقیده دانشمندان بر این است که شناخت انسان از رنگ حداقل به سه تا چهار هزار سال پیش از میلاد مسیح بر میگردد. شاید انسانهای نخستین هنگام غارنشینی و استفاده از میوهها و گیاهان به رنگ بعضی از میوههای وحشی همچون آلبالو و شاهتوت  پی برده و از آن برای رنگ کردن نقش و تصویر جانوران  مورد علاقه یا دیوار محل سکونت و بدن خود استفاده کرده باشند. سومریها در 3500 سال قبل ازمیلاد مسیح در آشور ساکن شدند. یکی از سفالینههای کشف شده متعلق به آن دوره فهرستی از احتیاجات یک کدبانوی خانه به لباس را در بردارد که نشان میدهد پارچههای آن دوره به رنگهای گوناگون رنگ میشده است.

در آثار مکتوب به دست آمده از چین چگونگی رنگرزی ابریشم در 2600 سال پیش از میلاد بیان شده است و توضیح داده شده که چگونه رنگهای زرد قرمز و سیاه را روی ابریشم بیآورند. پاپیروسهایی متعلق به قرن سوم پیش از میلاد یافت شدهاند که یکی از قدیمیترین نسخ رنگرزی است که از آنها به عنوان دائرهالمعارف رنگرزی یاد شده است. همچنین در نزدیکی اهرام مصر هم بقایای یک کارگاه رنگرزی به جای مانده است. این کارگاه دو اتاق جداگانه داشته که یکی برای رنگرزی و دیگری جهت شستشوی الیاف استفاده میشده و کلافهای رنگ شده را در پشتبام خشک میکردهاند. هنر رنگرزی در اروپا با شروع دوران مسیحیت به طور چشمگیری گسترش یافت و راهبان در طی قرون وسطی فرهنگ کاربرد رنگهای گیاهی را به زیبایی ثبت کردند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد