مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

آشنائی با نور ، و پدیده دیدن اجسام :

آشنائی با نور ، و پدیده دیدن اجسام  :

نور نوعی از انرژی است که بخش کوچکی از طیف بسیار بزرگ امواج الکترومنیتیک را که در طبیعت یافت می شود به خود اختصاص داده است . امواج فوق فقط بخشی از نور مرئی و قابل رویت را می سازند که در فاصله طول موج 400 تا 800 میلی میکرون قرار دارند . خاصیت ذرهای و موجی نور یک پدیدهی فیزیکی است که در نتیجه برخورد نور به سطح اشیاء توسط چشم احساس میشود تجزیهی نور سفید توسط منشور فیزیک خاصیت فیزیکی است که با این عمل هفت رنگ طیف بدست میآید که به ترتیب  شامل نورهای (قرمز ، نارنجی ، زرد ، سبز ، آبی ، نیلی و بنفش می باشند). بنابراین رنگها ناشی از امواج نور هستند .

در قرن 17 میلادی نیوتن موفق شد با تجزیهی نور سفید رنگهای طیف را به دست آورد. او کشف نمود که نور سفید شامل انواع اشعه است که هرگاه به طور جداگانهای با شبکهی چشم انسان برخورد نمایند احساس یک رنگ مجزا را به وجود خواهند آورد و اختلاط این اشعهها بر روی شبکه چشم رنگ سفید را محسوس میسازد..

 

 

چشم انسان قادر است فقط طول موجهای بین 400 تا 800 میلیمیکرون را درک کند. با تعیین طول موج و فرکانس هر رنگی میتوان دقیقاً آن را مشخص نمود. امواج نور به خودی خود رنگی نیستند رنگ در مغز و چشم انسان پدید میآید. هنوز کاملاً معلوم نشده است که چگونه این طول موجها را تشخیص میدهیم تنها چیزی که میدانیم این است که تعدادی از رنگها در نتیجه اختلاف کیفی در حساسیت نور پدید میآیند.

بر اثر تابش نور سفید به هر جسم یا مادهای با توجه به نوع ساختمان و جنسیت ماده و نیز حالت سطح آن پدیدههایی روی میدهد که شامل حالتهای زیر میباشد:

الف) تمامی پرتوهای تابیده شده بازتاب یا پخش میگردند که در این حالت آن جسم سفید به نظر میرسد.

ب) تمامی پرتوها جذب میشوند که در این حالت جسم سیاه به نظر میرسد. (اما برخی از اشیاء نمیتوانند میزان نور نسبی دریافتی را به موازات طول موج آن تنظیم کنند؛ در نتیجه رنگی که از این اشیاء به چشم ما میرسد خنثی است.)

ج) قسمتی از پرتوها به طور انتخابی جذب میشوند که در این صورت ماده رنگی به نظر میرسد. یعنی وقتی با دیدن کاسهی قرمز میگوییم این کاسه قرمز است معنای آن این است که آرایش مولکولی سطح آن چنان است که تمام امواج نوری را به جزء قرمز جذب میکند. کاسه به خودیخود رنگ ندارد و فقط نور رنگ را به وجود میآورد. وقتی نور به کاسه برخورد میکند کاسه همه نورها را جذب میکند و به خاطر آرایش مولکولی سطح کاسه نور قرمز را باز میتاباند و ما کاسه را قرمز میبینیم. به طور خلاصه وقتی نور سفید بر سوژه ای بتابد ، اگر آن سوژه اصلاً نور را منعکس نکند ، سیاه دیده می نماید؛ اگر همه نور تابنده را منعکس کند سفید دیده می شود ؛ اگر قسمتی از نور را منعکس کند ولی طول موج ها را به یک نسبت منعکس نماید ، خاکستری به چشم می آید . اغلب سوژه ها چند طول موج را و یا یکی از آنها را بیش از سایرین منعکس می کنند و همین طول موجی که بیش از سایرین منعکس می شود ، مشخص کننده رنگ شی می باشد. .چراغ های روشنایی برقی معمولا طول موج های کوتاه نور یعنی حدود رنگ بنفش را ندارند . بنابراین اشیایی که در زیر این چراغ ها دیده می شوند ، در روشنایی روز رنگشان تا حدودی تفاوت دارد.

 

رنگ                                      طول موج

  قرمز                          650  تا 800 میلی میکرون

 نارنجی                         590 تا 640 میلی میکرون

 زرد                             550 تا 580میلی میکرون

سبز                             490 تا 530 میلی میکرون

آبی                            460 تا 480 میلی میکرون

نیلی                           440 تا 450 میلی میکرون

بنفش                          390تا 430 میلی میکرو ن

رنگهای اصلی :

شامل رنگهای قرمز، زرد و آبی هستند که به آنها رنگهای اولیه و بنیادی نیز میگویند. رنگهای فرعی شامل نارنجی، سبز و بنفش هستند که به آنها رنگهای ثانوی، تکمیلی و یا مکمل میگویند. از ترکیب رنگهای فرعی نمیتوان رنگهای اصلی را به وجود آورد ولی از ترکیب رنگهای اصلی، رنگهای مکمل به دست میآید.

رنگهای اولیه باید به دقت خاص ترکیب شوند؛ نباید طوری ترکیب شوند که رنگهای ثانویهی به دست آمده به رنگ دیگر متمایل گردند مثلاً نارنجی نباید به قرمز یا زرد متمایل باشد. باید کاملاً در وسط هر دو رنگ قرار گیرد.

نارنجی = زرد + قرمز            بنفش = قرمز + آبی             سبز = آبی + زرد

بعد از این میتوانیم با ترکیب دو به دو یعنی شش رنگ مجاور، هم رنگهای درجهی سوم را ببینیم.

سبز آبی = سبز + آبی           سبز زرد = سبز + زرد        زرد نارنجی = نارنجی + زرد

قرمز نارنجی = نارنجی + قرمز   قرمز بنفش = بنفش + قرمز  بنفش آبی = بنفش + آبی

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد