مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

اندازه گیری ضریب ویسکوزیته گلیسیرین در دماهای مختلف

چـکـــیـــده(Abstract) :

آزمایش برای تعیین ویسکوزیته یک مایع (گـلیسیرین) در دماهـای مختلف انجام شده و نتایج آن تحلیل گردید در این گزارش کار منحنی تغییرات این ضریب با سرعت و سرعت با دما رسم شده است.

مقــــدّمـــــه (Introduction):

لزجت در مکانیک سیالات مانند اصطکاک در مکانیک جامدات است. لزجت یک سیال به مومنتم مولکولی و چسبندگی بین مولکولی آن سیال بستگی دارد.


اگر در مشاهده ی تصاویر مشکل داشتید کلیک کنید

پارامتر غالب در گازها مومنتم مولکولی و پارامتر غالب در مایعات چسبندگی بین مولکولی است.افزایش دما باعث افزایش مومنتم مولکولی و به تبع آن باعث افزایش لزجت گاز می شود ولی بر عکس افزایش در میزان دما باعث کاهش چسبندگی بین مولکولی شده و به تبع آن باعث کاهش ویسکوزیته مایعات می شود.این آزمایش که به آزمایش حمام مشهور است برای تعیین این تغییرات انجام  می گیرد.بدین ترتیب که دواستوانه به صورت تو در تو قرارگرفته اند،که در استوانه داخلی مایع آزمایش (گلیسیرین) قرار دارد و دراستوانه خارجی آب به کمک  یک پمپ جریان می یابد. برای تغییرات دمای مایع آزمایش از تغییرات دمای آب استفاده   می شود.به طوریکه آب گرم با جریان یافتن در داخل استوانه خارجی گرمای خود را به مایع داده،باعث افزایش دمای آن می شود. برای گرم کردن خود آب از یک هیتر استفاده می شود.نحوه انجام آزمایش به صورت زیر است:

 

u: سرعت حدّی،   چگالی سیال ،  : چگالی ساچمه

کارهای عملی یا تجربی(Experimental Procedures) :

آزمایش در شرایط دمای 23درجه سانتیگراد و رطوبت 54% و فشار643 میلیمتر جیوه انجام شد.


 


 

 

 

 

نتایج و بحث (Result and Discussion):

در نمودارهای صفحه بعد نتایج آزمایش به خوبی مشخص است.از خطاهای موجود در این آزمایش می توان به عدم تشخیص دقیق سرعت حدّی و تعداد دفعات کم آزمایش اشاره کرد.به طوریکه هرچه تعداد دفعات آزمایش بیشتر باشد نمودارهای دقیقتری بدست می آید.

نتــیـجـــه گیـــری (Conclusion):

همان گونه که ذکر شد ویسکوزیته یک مایع با افزایش دما به دلیل کاهش نیروهای چسبندگی بین مولکولی کاهش می یابد جدول بالا ونمودارهای تقریبی صفحات بعد تا حدی نشان از این واقعیت دارند.

مراجــــع(References) :

 مکانیک سیالات فاکس

 

اگر در مشاهده ی تصاویر مشکل داشتید کلیک کنید

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد