مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

آزمایش سیزدهم: پمپ گریز از مرکز

آزمایش سیزدهم: پمپ گریز از مرکز

هدف از آزمایش:

بررسی عملکرد پمپ گریز از مرکز در دورهای ثابت و دبی های متغیر و دورهای متغیر، اندازه‌گیری هد، رسم منحنی های مشخصه پمپ و تعیین نقطه بهینه و تعیین دمای کارکرد پمپ.

تئوری آزمایش:

پمپها را با توجه به شکل ساختمان داخلی و شرایط کارکرد به دو گروه پمپهای دورانی و پمپ های رفت و برگشتی تقسیم می‌کنند. پمپ مورد نظر این آزمایش، پمپ دورانی و دارای پروانه شعاعی است.

هد تئوریک پمپی که دارای مشخصه های زیر باشد، به صورت رابطه (1) خواهد بود:

 

Q: دبی حجمی عبوری از پمپ

: عرض پروانه پمپ

: زاویه پره نسبت به مماس بر مسیر دوران

با دانستن دانسیته سیال و مقادیر هد پمپ و دبی جریان که در آزمایش اندازه‌گیری می‌شود، توان خروجی از پمپ را می‌توان از رابطه زیر به دست آورد:

توان ورودی را با استفاده از مشخصه موتور پمپ محاسبه نمود.

اگر I جریان و V ولتاژ باشد:

شکل و روش آزمایش:

دستگاه مورد نیاز آزمایش از یک الکتروموتور تشکیل شده است که دور آن را می‌توان توسط اینورتر تغییر داد و با کمک دورسنج می‌توان دور را به میزان دلخواه تنظیم نمود.

پمپ گریز از مرکز با شکل پره‌های محدب (back ward) از طریق کوپلینگ به محور موتور متصل و توسط آن دوران می‌کند. جریان آب از مخزن از طریق رتامتر که برای اندازه‌گیری دبی به کار می‌رود وارد مدار شده و این سیکل آزمایش بسته می‌شود. با استفاده اینورتر، می‌توان مقدار توان خروجی از موتور (ورودی به پمپ) را محاسبه نمود.

از رابطه (2) جهت محاسبه توان خروجی از پمپ استفاده شود. مقدار  وابسته به دمای آب می‌باشد و Q را با به کار بردن رتامتر می‌توان به دست آورد.

هد واقعی پمپ (HP) از رابطه زیر به دست می‌آید (شکل 1):

روی دستگاه آزمایش بین ورودی و خروجی پمپ، دو گیج فشار نصب می‌شود که از طریق آن می‌توان افزایش فشار را در خروجی نسبت به ورودی اندازه‌گیری کرد.  اختلاف ارتفاع مانومتریک می‌باشد.

موتور را روشن کرده و روی دور مورد نظر تنظیم می نماییم. با تنظیم شیر خروجی و اینورتر پمپ را در دور مورد نظر و در دبی های مختلف آزمایش می‌کنیم. در هر مرحله اختلاف فشار مانومتریک، ارتفاع آب در روتامتر و مقدار گشتاور پمپ را تعیین می‌کنیم.

 

نتایج آزمایش:

  1. منحنی‌های مشخصه پمپ را که شامل توان ورودی، توان خروجی، راندمان و هد پمپ است را بر حسب دبی و برای هر دور روی یک صفحه ترسیم کنید.
  2. منحنی‌های ترسیم شده را با یکدیگر مقایسه و بحث نمایید.
  3. رابطه هد واقعی پمپ را اثبات نمایید.
  4. رابطه هد تئوری پمپ گریز از مرکز را اثبات کرده و روی مقادیر مختلف زاویه  بحث نمایید.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد